Pyörät ovat pyörineet vuosi­tu­han­sia erilaisten kulkuneuvojen alla. Charles Goodyearin 1839 keksimä vulkanointi laajensi merkittävästi luonnonkumin käyttömahdollisuuksia.
Vulkanointi tapahtuu paineen, lämmön ja ajan yhteisvaikutuksesta. Sittemmin luonnonkumi on saanut rinnalleen erilaisia synteettisiä kumeja. 1800-luvun lopulla umpikumiset polkupyörän renkaat korvattiin ilmakumirenkailla.

Sen jälkeen renkaat kehittyivät ripeästi autoteollisuuden tarpeisiin. Renkaiden kestävyyttä parannettiin ensin ristikudosrakenteella, myöhemmin siirryttiin pääasiassa teräsvyörenkaisiin.
Rakenteen ohella renkaan kudosmateriaalit, kumiseokset ja pintakuvioinnit ovat muuttuneet ajan myötä.

Sotien jälkeen kumikorjaamoiden työt suuntautuivat vähitellen renkaiden korjaamisesta niiden pinnoittamiseen. Vyörenkaat yleistyivät ja ka/ la-renkaissa alettiin siirtyä muottipinnoituksesta EV-pinnoitukseen. Muottipinnoituksessa vulkanointi ja pintakuviointi tapahtuvat muotissa uuden renkaan valmistuksen tapaan.
EV-pinnoituksessa esivulkanoitu kulutuspinta liitetään rengasrunkoon välikerroskumilla, joka vulkanoidaan painekammiossa.