Tulevaisuuden liikkumisen vaihtoehtoja voi vain arvailla. Kasvattaako yksityisautoilu suosiotaan? Tuleeko taksinkaltaiset palvelut osaksi vakio katukuvaa? Kuihtuvatko koko perinteisten taksien kanta? Millaisia muotoja julkinen liikenne saavuttaa?

Yksityisautoilun tulevaisuuden kehityssuunta on valtio vallan käsissä. Suomessa autoilua on aina ohjailtu taloudellisilla ohjuksilla. Jos valtio päättää lisätä esimerkiksi autojen verotusta yhä suurempi osa kuluttajista siirtyy kohti muita liikkumisen muotoja. Suomalaisia on melko helppo ohjata kohti haluttua lopputulosta erilaisia taloudellisilla houkutteilla. Jos valtio päättää asettaa esimerkiksi korkeamman verotuksen korkeapäästöisille autoille niin pikku hiljaa kuluttajat alkavat suosia ostopäätöksillään vähempi päästöisiä autoja. Muutokset ovat hitaita mutta rahalliset kannustimet saa ihmiset muutamaan heidän ostokäyttäytymistään. Rahallisten kannustimien toimiminen näissä asioissa perustuu siihen että kuluttajat uskovat näiden päätöksien olevan pitäviä.

Jos mietitään Suomen julkista liikennettä on tarjonta ollut aika muuttumatonta viimeiset vuosikymmenet. NY-TaxisPääkaupunkiseudun metro verkostoon on suunnitteilla laajennuksia ja nähtäväksi jää kuinka laajalle tämä verkosto tulee yltämään. Metroverkostoa täyttämään tulee olla hyvä raitiovaunuverkosto ja bussit. Mielenkiintoista nähdä tullaanko raitiovaunuverkostoa kasvattaman vai tapahtuuko kaikki laajennukset metron avulla. Kaukana tulevaisuudessa saatetaan siirtää liikkuminen maan päältä ja alta ylös ilmoihin. Esimerkiksi niin sanotut ilmajunat ovat yleisesti käytössä isoilla lentokentillä. Miksi näitä ei voisi lisätä katukuvaan myös. Ilmassa liikkuminen voisi olla nopeampaa kuin maan päällä tai maan alla sillä molemmissa verkostoissa on jo väkeä. Ilma on Suomessa vielä täysin koskematon tila.

Taksien tulevaisuus on luultavasti aika taattu. Toki osa käyttäjistä saattaa siiryä käyttämään kehittyvää julkista liikennettä ja taksinkaltaisia palveluita tuottavia yrityksiä, mutta vaikka osa käyttäjistä siirtyisikin pois niin perinteisille taksille on aina kysyntää erikoisryhmien tarpeesta kuten liikuntarajoitteiset ja vanhukset.

Taksinkaltaisten halvempien kuljetuspalveluiden tuottajien markkinat tulee varmasti kasvamaan Suomessa merkittävästi tulevaisuudessa. Kysyntä on näille tällä hetkellä suurta ja näiden palveluiden käytön lisäys tulee olemaan ihan lähivuosien ilmiö. Tämä tulee ravistelemaan tämän hetkistä käsitystä siitä että kuljetuspalveluita ostavat henkilöt olisivat aina erikoistarpeellisia tai äärimmäisen rikkaita. Nämä palvelut tulevat muuttamaan ajatusta kohti sitä että jokainen kansalainen voi käyttää kuljetuspalveluita ihan arkielämässään niiden helppouden ja halpuuden takia.