Tervetuloa ajoneuvohallituskeskuksen sivuille

Tämän sivuston tarkoituksena on tarjota kuluttajille tietämystä ajoneuvon omistamisesta ja siihen liittyvistä velvollisuuksista. Ajoneuvon omistaminen on Suomessa kallista ja siihen liittyviä maksuja tulee useammalta eri taholta. Pakollisena kaikille autonomistajille on yleinen liikennevakuutus, ajoneuvovero sekä pakolliset katsastusmaksut. Näiden lisäksi ajoneuvonomistaja voi haluta täydentää laskusalkkuaan vapaaehtoisella kaskovakuutuksella, jonka tarkoituksena on suojata ajoneuvonomistajaa. Kun tavallinen liikennevakuutus kattaa kaikki henkilövahingot ja ns. viattomalle osapuolelle aiheutuneet kustannukset, kaskovakuutus kattaa myös ns. syyllisen vahingot. Esimerkiksi jos kuljettaja ajaa autonsa edessä olevan auton perään, on syyllinen peräänajaja. Jos kuljettajalla on vain lakisääteinen pakollinen liikennevakuutus kattaa vakuutus ainoastaan edessä olevan auton aineelliset vahingot, sekä molempien autojen kuljettajien henkilövahingot. Jos vahingon aiheuttajalla on taas kaskovakuutus saa hän tämän lisäksi vakuutuksen kustantamaan oman autonsa kustannukset. Nyrkkisääntönä voisi ajoneuvonomistajalle pitää että kannattaa hankkia kaskovakuutus aina kun kyseessä on uudempi tai arvokkaampi auto. Vanhan hajoamispisteessä olevan auton vakuuttaminen kaskovakuutuksella on melkeinpä turhaa.

Kaskovakuutuksen hinta riippuu yleensä kahdesta eri tekijästä; kuljettajan ajohistoriasta sekä kohteena olevasta ajoneuvosta. Jos kuljettajalla on kolariton ajohistoria, saa hän kaskovakuutuksen esimerkiksi puolet halvemmalla kuin kuljettaja joka kolaroi aktiivisesti. Myös ajoneuvon merkki ja malli vaikuttavat kaskovakuutuksen hintaan. Näissä arvostusperusteissa voi olla suurtakin eroa riippuen vakuutusyhtiöstä ja näin ollen autovakuutus on yksi niistä asioista mikä kannattaa kilpailuttaa u1363427642_osago2013seammalla eri vakuutusyhtiöllä.

Ajoneuvovero määräytyy jokaiselle autolle automaattisesti auton rekisteriotteeseen merkittyjen tietojen perusteella. Tämän hetkisten laskentaperiaatteiden mukaisesti ajoneuvoveron määrään vaikuttaa moottorinkoko sekä ajoneuvosta ympäristölle aiheutuvat päästöt. Päästöjen huomioiminen ajoneuvoveron suuruudessa on selkeä viesti valtiolta suosimaan matalapäästöisiä ajoneuvoja. Tämän lisäksi valtio on pitkään pohtinut niin sanottuja tiemaksuja pääkaupunkiseudulle erityisesti ruuhka-aikoina. Nämä tietullit olisivat kokonaan uusi tulokas Suomen maatieverkostoon.