Suomessa ihmisten keskiarvolliset tulot ovat todella korkeat, mutta korkean verotuksen takia kuluttajille ei jää niin paljoa käteen käytettäväksi kuluttamiseen. Verotus Suomessa kohdistuu erittäin kovasti myös autoiluun; auton ostohintaa, auton huoltamiseen, bensaan, dieseliin ja kaikkeen muuhun auton käyttöön liittyviin palveluihin. Kun lasketaan yhteen korkea verotus tuloissa ja korkea verotus autoissa päästään tilanteeseen että autot ovat Suomessa suhteellisesti ja absoluuttisesti mitattuna maailmankärkimaita. Tästä johtuen ihmiset eivät raaski ostaa koko ajan uusia autoja ja näin ollen Suomessa oleva autokanta on melko vanha. Autokannan vanhuus taas vaikuttaa siihen että Suomessa on liikenteessä paljon korkea päästöisiä vanhoja autoja uusien vähempi päästöisten sijaan.

Jotta Suomen autokanta nuorenisi ja siirryttäisiin ahkerammin kohti vihreämpää autokantaa tulisi verotusta löystää tuntuvasti uusien pienipäästöisten autojen kohdalla. Verotuksen keventäminen tulisi tehdä sekä auton käyttämiseen liittyvissä palveluissa että auton hankintahintaa vaikuttavilla verotusratkaisuilla. Tällä hetkellä Suomessa auton käyttämisessä on pieniä verohelpotuksia pienempi päästöisillä autoilla, mutta auton ostohetken hintaa vaikuttavia verohuojennuksia ei ole.

Korkean verotuksen aiheuttamana Suomessa oleva autokanta ei ole vain vanhaa vaan myös hyvin heikkolaatuista lisävarusteiden näkökulmasta. Näin ollen moni autonostaja suuntaa ulkomaisille markVolvo_s40_2nd_generations_2kinoille tuodakseen maahan auton esimerkiksi Saksasta tai Ruotsista. Suomeen tuodessa näihin lätkästään päälle toki maahantuontivero. Ainoa syy auton tuonnille ei ole verot vaan myös autojen tarjonta. Autojen tarjonta Suomessa on aika yksipuolista ja käytetyistä autoista löytyy heikosti lisävarusteita. Tämä on toinen suuri syy minkä takia monet lähtevät hakemaan autoaan ulkomaan markkinoilta kotimaisten markkinoiden sijaan.

Täytyy kuitenkin muistaa että autokannan vanhuus sinäällään on vihreämpi vaihtoehto kuin uusi autokanta. Vanhempi autokanta tarkoittaa sitä että autot käytetään niin sanotusti loppuun eikä uusia autoja tuoteta turhaan. Jos vertaa Suomen autokantaa esimerkiksi Arabiemiraatteihin´, jossa autoilu on lähestylkoot ilmaista, voidaan huomata että siellä romutetaan paljon autoja jotka Suomessa olisivat vielä vuosia käytössä. Eli auton korkeampi keskimääräinen käyttöikä itsessään on jo vihreä teko, kun kokoajan ei vain tuoteta uutta vanhan tilalle vaan käytetään olemassa olevat resurssit niin sanotusti loppuun.