Heikkokuntoiset nastarenkaat tai kuluneet renkaat ovat yleisin henkilö- ja pakettiautoissa todettu rengasriski. Edelliset liittyvät useimmiten nastojen kuluneisuuteen ja määrään, jälkimmäiset joko kesä- tai talvirenkaiden urasyvyyksiin. Aiemmin kuluneet renkaat painottuivat kesärenkaisiin, mutta 2000-luvulla se on arvioitu riskitekijäksi yhtä usein kesä- ja talvirenkaissa.

Kesärenkaiden kuluneisuus on arvioitu rengasriskiksi yleensä vasta silloin, kun huonoimman renkaan urasyvyys on ollut alle 1,6 mm. Sen sijaan talvirenkaissa kuluneilla renkailla tarkoitetaan useimmiten urasyvyydeltään vielä laillisia 3–5 millin renkaita.

Sadekelitesteissä selkeitä eroja Renkaiden suorituskyky heikkenee kulumisen myötä merkittävästi erityisesti vaativissa kelioloissa. Test Worldin tekemissä sadekelitesteissä 2015–16 kesärenkaan suorituskyky näyttää romahtavan jo paljon ennen lain vaatimaa minimiurasyvyyttä.

Vesiliirron välttämiseksi vajaan sentin syvyisessä vedessä huonoilla renkailla pitäisi ajaa lähes 30 km/h hitaammin kuin hyvillä renkailla. Märkäjarrutuksessa huonorenkaisen auton nopeus on vielä 40 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyisi hyvillä renkailla.